Kouluttajat

Pääkouluttajat

J. J. Aleksi Markkanen

FM, M.A., apologi

Erikoisista viiksistään helposti tunnistettava Aleksi on Suomen ensimmäinen apologian maisteriksi (BIOLA University, La Mirada, CA) valmistunut ja apologin tehtäviin nimitetty henkilö. Hän toimi aiemmin lähes 15 vuotta matemaattisten aineiden opettajana ja lehtorina, mutta siirtyi kokonaan OPKOn palvelukseen elokuussa 2023.

Aleksi ylläpitää Puolustajan Polku -nimistä sivustoa ja sen sometilejä varustaakseen nuoria ja vähän vanhempiakin kristittyjä ymmärtämään ja puolustamaan vakaumustaan kestävämmin perustein. Hän on kiertänyt opettamassa seurakunnissa ja opiskelijailloissa jo 22 vuotta.

Jussi Miettinen

TM, yhteisöpedagogi, työnohjaaja, pääsihteeri

Kutsumustietoinen Jussi on tehnyt työuransa nuorten parissa. Hän aloitti sen jo 18-vuotiaana ensimmäisiltä Maata Näkyvissä -festareilta, joita hän luotsasi seitsemässä vuodessa yli 15 000 hengen suurtapahtumaksi. Seuraavassa työvaiheessa Jussi toimi Kansanlähetyksessä nuorisotyön johtajana, jossa hän kehitti uusia työmuotoja, tapahtumia ja leirejä. Matkaan mahtuu myös kolme vuotta Suomen Evankelisen Allianssin nuorisotyön inspiraattorina. Tehtävässä hän johti E4-tiimiä, joka varusti seurakuntalaisia evankelioimistyöhön. Jussi toimi myös tällöin suuren palvelusevankeliointikampanjan E4-johtajana. Tällä hetkellä hän työskentelee OPKOn pääsihteerinä.

Työuraan kuuluu myös kansainvälisiä luottamustehtäviä mm. Maailman Evankelisessa Allianssissa, Euroopan Evankelisessa Allianssissa ja luottamustehtäviä erilaisissa organisaatioissa Suomessa. Koulutukseltaan Jussi on teologian maisteri, yhteisöpedagogi (ylempi AMK) ja työnohjaaja.

Jussi Miettisen kuva.

Sampsa Korpela

TT, TKM, tutkija, apologeetikko, yrittäjä

Sampsa on tehnyt väitöskirjan ”God, Time, and the Concept of Potentiality in Quantum Physics” Helsingin yliopistossa, josta hän valmistui tohtoriksi vuonna 2022. Sen jälkeen hän on perustanut luennointipalveluja sekä verkkokursseja tarjoavan Gospel Consulting -koulutusyrityksen ja kirjoittanut kaksi kirjaa, joista toinen käsittelee kristityn hengellistä kasvua ja toinen uskon järjellistä puolustamista.

Lari Launonen

TT, tutkijatohtori, opettaja

Lari on uskonnonfilosofian tutkijatohtori Helsingin yliopistossa. Hän on erikoistunut filosofisiin ja teologisiin kysymyksiin, jotka liittyvät tieteellisiin teorioihin uskonnon kognitiivisista ja evolutiivisista juurista. Hän myös kirjoittaa filosofis-teologista muistelmateosta harvinaissairaan Huugo-poikansa kuoleman herättämistä kysymyksistä, jotka liittyvät esimerkiksi elämisen arvoiseen elämään ja kärsimyksen merkitykseen.

Launonen toimii opettajana helluntaiseurakuntien koulutuskeskus IK-opiston Helsingin-kampuksella, jossa hän opettaa useita aineita apologetiikasta kristinuskon historiaan.

Kuva: Arto Karvonen

Vesa Ollilainen

TT, pastori, teologinen asiantuntija

Tuottelias kirjailija ja pastori Vesa on julkaissut kymmenkunta teosta keskeisistä kristillisistä aiheista. Hän on puolustanut kristinuskoa jo kauan ja toimii sekä Kansanlähetyksen että Suomen Teologisen Instituutin teologisena asiantuntijana.

Kuva: Philippe Gueissaz

Riikka Korpinen

TM, VTK, psykoterapeutti, työyhteisövalmentaja / Eezy Flow

Riikalla on valmentajana ja ryhmäpsykoterapeuttina kyky käydä kohti vaikeita henkilöstöhaasteita, eikä mikään inhimillinen ole hänelle vierasta. Lempeällä mutta lujalla otteella hän luotsaa yhteisöjä kohti myönteistä muutosta ja parempaa henkilöstötyytyväisyyttä. Pitkään lukiomaikkana toiminut Riikka ammentaa ihmisyyteen liittyvää viisautta psykologiasta, teologiasta ja filosofiasta. Pedagoginen into ja uuden oppimisen jano tarttuu ja jättää vahvan jäljen: paremman elämän ainekset ovat tässä!

Riikka saa ihmiset avautumaan muutokselle ja on elävä esimerkki ihmisestä, joka kuuntelee eikä vain esitä kuuntelevansa. Hän saa ihmiset ajattelemaan omia tekojaan ja keinoja, joilla muuttaa asioita paremmaksi. Riikan taidot kumpuavat monipuolisesta koulutustaustasta ja työkokemuksesta opettajana, terapeuttina ja valmentajana. Hänellä on teologian maisterin ja valtiotieteiden kandidaatin tutkinnot ja myöhemmin hankittu voimavarakeskeisen psykoterapeutin koulutus. Riikka on työskennellyt lukuisien julkisten ja yksityisten organisaatioiden sparraajana ja valmentajana.

Riikka Korpisen kuva.

Muita kouluttajia

Vierailijoina koulutuksessa on lisäksi ajattelun asiantuntijoita eri aloilta ja erilaisista kristillisistä taustoista. Heihin lukeutuvat mm.

• Danielle Miettinen, TM, toimittaja, viestintäkoordinaattori
  • Miikka Niiranen, DI, apologialinjan vastuuopettaja (KL-opisto)
  • Juha Parkkinen, KT, muutoksenohjaaja, yliopistonopettaja (JYU)
  • Tapio Puolimatka, VT, KT, emeritusprofessori (JYU)